torsdag 16 september 2010

Förändring i det offentliga rummet

Veckans uppgift har varit att förändra någonting i det offentliga rummet. Vi delades in i mindre grupper där var grupp fick en karta, ett område där vi skulle arbeta med "förändringen". Våran grupp fick bl.a. området kring Nordstan, Frihamnen (Ringön)  Göta älv + bron, Brunnsbo.

Jag är ofta rädd när jag går hem själv efter en utekväll, antar att det inte bara är jag som tycker att det ibland kan kännas obehagligt att gå hem själv. Därför har jag tagit fram en prototyp på en trygghetsdräkt. Jag fick idéen för ett tag sedan då jag och min mormor var på ett köpcentrum på Orust (Göksäter). Där finns allt mellan himmel och jord, t.ex. en riddareutrustning som jag föll för. Vi skrattade och sa att en sådan skall man ha när man är rädd...det skulle inte vara många som kaxade sig då!! = )


I somras sattes Styr och ställ upp i Göteborg, cyklar som man kan hyra. Vore det inte kanonbra om man kunde hyra trygghetsdräkter. Att det fanns olika stationer i stan där man kan hämta ut en dräkt.


Dräkten som jag skapat är för både män och kvinnor, tanken är att man inte skall veta vem som finns i dräkten. Den är försedd med kevlar på bröst och rygg. Den står emot väta och har automatiskt uppblåsbara flytfunktioner om man skulle trilla i plurret. En musikanläggning som spelar musik både för dig och för andra med lugnande musik. Skulle du behöva gå på toaletten så finns det en inbyggd kateter. En kommande funktion som håller på att framtas är en natt mats funktion. Du  behöver endast trycka på en knapp så bereder dräkten varma nudlar eller soppa till dig på småtimmarna när hungern sätter in.                                                     


                                                  This suit keeps you safe on your way home at night




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar