tisdag 12 april 2011

Workshop på Schillerska

Lektionsplanering Schillerska gymnasiet grupp 9

Linnéa Danehed
Monica Norström
Erika Kuylenstierna



Lektionens namn: Dödssynderna förr och i dagens samhälle


Material: Projektor med ljudanläggning, (Mac-adapter), skärplattor, mattknivar, saxar, häftaparat, limpistoler, pastellkritor, akrylfärg, Post- it lappar m.m.


Sal: Sal med projektor och öppna ytor.


Dokumentation: Fotografi samt uppsättning av elevarbeten i skolans offentliga lokaler.



Vad:

Eleverna skall skapa konstverk utifrån dödssynderna som eleverna tolkar dem idag. De kommer att använda varierat material som t.ex. gratistidningar, plastpåsar, naturmaterial, tyger och matvaror (torrvaror)m.m. Vi beräknar att ca 15 elever kommer delta.


Hur:

• Film/bildspel om dödssynder med en efterföljande introduktion kring Workshopens tema (20 min).


• Sju stationer med bild och ord utifrån de sju dödssynderna


Eleverna går runt kring de sju stationerna och sätter egna ord på hur de tolkar dödssynderna med hjälp av Post-it lappar (20 min).


• Eleverna delas in i 5 grupper, utifrån tidigare nämnda elevantal (5 min).


• Grupperna väljer sedan någon av dödssynderna de vill arbeta med samt att de väljer ut tre ord (Post-it) som de vill skapa utifrån.


Eleverna tar slumpmässigt en påse per grupp med material som vi förberett (15 min).


• Vi informerar eleverna om nästa moment där de skall börja skapa (10 min).


• Eleverna arbetar (60 min).


• Workshopen avslutas med att eleverna går ut i skolmiljön och placerar sina arbeten (20 min).


Vi gör en gemensam vandring/ runda med reflektioner kring arbetet (20 min).


Tot:180 min


Varför:

Syftet med Workshopen är att göra eleverna medvetna om dagens laster som grundar sig i de sju dödssynderna. Att se en koppling mellan dagens samhälle och laster kontra dåtidens riktlinjer.


Vi vill få till en reflektion kring hur detta påverkar oss i dag och hur det belyses i dagens media.



Mål i Gymnasieskolans kursplan:



Bild- och formområdet


• kunna exponera eget konstnärligt arbete i utställningslokal eller offentlig miljö.


• kunna presentera och diskutera olika former av eget konstnärligt arbete inom bild- och formområdet.


Eleven skall


• kunna analysera och tolka olika typer av bild- och formspråk


• kunna presentera och diskutera olika former av eget konstnärligt arbete inom bild och formområdet.


• ha erfarenhet av eget bildskapande och formexperimenterande i olika material och tekniker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar