tisdag 26 april 2011

Vad?
Det var väldans vad påskveckan gick fort....underbart är kort! Idag har jag satt klorna i mitt hårbroderingsprojekt...som vanligt tar det låååång tid och resultatet syns knappt. Jag tycker också att känslan att brodera med hår är lite äcklig. Undrar vem håret suttit på? Man eller kvinna? Jag vet att håret är från Asien....var det kanske en fattig människa som fick offra sitt vackra långa hår för att jag skall sitta och experimentera med det?

 I morgon skall jag ut i skogen och filma, har länge haft en tanke om att framhäva skogens väsen.... lite tydligare...ni vet när man går förbi ett gammalt träd som ser ut som en gubbe eller en sten som liknar ett gammalt troll. Jag vill även inreda ett litet rum...kanske i ett ihåligt träd?

Hur?
Att brodera med hår har sina fördelar och nackdelar, det är slitstarkt men väldigt glatt. Jag skulle kunna tvinna eller fläta håret för att få mer "tråd" och snabbare få fram mönster men då tror jag att känslan av håret försvinner och det blir mer likt t.ex. garn. I skogen skall jag framhäva mina varelser med vattenfärg och akvarell, jag har även tänkt att använda garn och ev. pärlor. Det lilla rummet som jag skall inreda har jag tillverkar små möbler i trä samt letat fram mina gamla dockskåps möbler.

Jag hoppas bli klar med filmen till helgen...jag tror att det kommer ta lång tid och att resultatet kanske inte blir som det ser ut i mitt huvud men roligt skall det bli i alla fall!!!!

Varför?
Hur kommer det sig att jag broderar med hår och ska ut i skogen och filma? Jag tror att allt grundar sig i mina minneslådor som jag börjat rafsa upp. För några år sedan lärde jag mig att Tamborera, det är en teknik som används när man gör peruker och mustascher. Som med många av mina handarbetsprojekt blev det inte många mustascher eller peruker utan en påse full med hår som bara ligger och skräpar...jag känner mig inte riktigt klar med håret. Hår som material tycker jag är fascinerande och som sagt lite äckligt...sådant som suttit på en människa....som tagits bort eller trillat av. Det är just det som är äckligt...när håret lämnat kroppen och ligger på golvet...i en påse eller i avloppet.

Idéen med att filma i skogen och framhäva dess väsen kommer ifrån ett par foton som jag tog i gymnasiet i en bokskog...på fotografierna har jag målat olika fantasidjur och varelser som gömmer sig i skogen. Sedan fotona i gymnasiet har jag tänkt att förverkliga mina varelser i skogen men aldrig hittat tillfället....i morgon skall det äntligen bli av.



Tomtebobarnen var en utav mina favoritsagor när jag var liten....kanske kommer jag hitta dem i skogen i morgon!??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar